Garrattfan's Modelrailroading Pages
NS 7000 serie
Geschiedenis
De NCS, Nederlandsche Centraal Maatschappij |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De NCS werd opgericht in 1850 om de spoorlijn Utrecht - Zwolle - Kampen te bouwen en te exploiteren. De lijn Utrecht - Zwolle, volledig geopend in 1864, zou de belangrijkste verkeersader vormen tussen het centrum van het land en het toen nog verre noorden. Daar de lijn door een rijk deel van het land liep, waar veel lieden van de gevestigde orde in Amsterdam hun "buiten" hadden, bood de spoorlijn al gauw relatief luxe reismogelijkheden. De plannen voor uitbreiding waren groots en de verwachtingen hoog gespannen. De opbrengsten van de spoorweg waren echter immer zorgelijk dus afgezien van wat kleinere uitbreidingen vanuit de bestaande hoofdlijn kwam er verder niks van terecht. Op de keper beschouwd was het een naar verhouding kleine maatschappij die slechts 100 km hooflijn in exploitatie had en slechts 56 locomotiven bezat, waarvan slechts 8 top-sneltreinlocomotieven en geen specifieke goederenlocomotieven. Als bezitter van een aantrekkelijke lijn, van wezenlijk economisch belang, met een financieel zwakke positie, zal het niet als een verrassing komen dat de concurrerende maatschappijen al snel een begerige blik sloegen op de NCS. Al in 1885 werd het bestuur van de NCS in handen van de NRS gelegd, die op zijn beurt in 1890 opging in de SS (de toen volstrekt onschuldige aanduiding voor de Maatschappij tot exploitatie van StaatsSpoorwegen). In tegenstelling tot de NRS beleef de NCS wel als (min of meer) zelfstandige maatschappij bestaan tot 1919 toen de vier nog bestaande maatschappijen opgingen in het nieuw gevormde samenwerkingsverband der Nederlandsche Spoorwegen (NS). Op papier bleef de NCS bestaan tot 1934 toen de restanten van deze maatschappij geliquideerd werden. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Locomotieven van de NCS |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Opmerkingen
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De NCS 41-50, SS 151-150, NS 7001-7010 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
De serie werd in drie bouwseries geleverd. De eerste twee bouwseries van één resp. vier machines werden geleverd in 1899 en 1901 door de Sächsiche Maschinenfabrik ehem. Richard Hartmann in Chemnitz, Duitsland. De eerst machine werd eerst uitgebreid aan de tand gevoeld voordat de vier volgende conditioneel gecontracteerde machines werden afgenomen. De derde bouwserie werd afgenomen in 1902/1903 van Hohenzollern, Düsseldorf, Duitsland.
Zelfs de bescheiden 2B-serie moet er sjiek uitgezien hebben in zijn overdadige belijning en aanvankelijk okergele kleurstelling. Voor hun relatief geringe omvang waren het sterke locs met goede rijeigenschappen. Ze trokken snel weg en waren door hun rustige loop geschikt voor 75 km/u. Vanaf 1909 werden locs voorzien van Verloop oververhitters. Daartoe werd de rookkast verlengd en de schoorsteen naar voren verplaatst. Pas tegen 1929 waren alle locs zo aangepast. De locomotieven van deze serie werden veelvuldig aangepast en verbeterd. Het verhaal wil dat ze op maar twee momenten alle tien identiek waren: toen ze gebouwd werden en toen ze gesloopt werden. Gedurende hun NCS-tijd reden ze in het midden van het land. Vanaf 1927, onder NS-bewind, gingen ook naar andere depots, Apeldoorn en Doetinchem. Andere locs werd geplaatst in Hoofddorp van waaruit ze de Haarlemmermeerlijnen bedienden, een inzet waardoor ze misschien de meeste bekendheid verwierven. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Alle locs van de serie overleefden de oorlog maar de 7010 was niet meer te repareren en werd in 1947 afgeschreven. De 7007 werd in 1948 buiten dienst gesteld vanwege zijn algeheel slechte onderhoudstoestand. Na de sluiting van de Haarlemmermeerlijnen in 1950 gingen vier locs naar de Rotterdam Fijenoord voor werk in de havengebieden en de rest werd over het land verspreid. Dat duurde niet lang. Al in 1954 werd de laatste buiten dienst gesteld. No 7009 werd in 1951 verkocht een bedrijf in Budel en deed daar dienst tot 1965. Het is bijzonder spijtig dat het zelfs toen niet gelukt is deze loc voor het nageslacht te bewaren. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tabel van afmetingen |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Opmerkingen
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Foto's |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fabrieksfoto van Hohenzollern van nr. 48 uit de derde levering. De naamplaat "Zeist" is er alleen voor de foto op gezet. Deze is na de foto verwijderd, geen van deze locs heeft ooit met een naam gereden. 1902 © Publiek Domein, Catalogusnummer 163285, Het Utrechts Archief |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Een stoomlocomotief uit de serie 41-50 langs het perron van het N.C.S.-station te Zeist. 1903. © Publiek Domein, Catalogusnummer 165069, Het Utrechts Archief |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Interieur van de locomotiefloods van de N.S. te Uithoorn, met de stoomlocomotieven nrs. 7112 en 7010. 1 april 1940. © Publiek Domein, Catalogusnummer 162077, Het Utrechts Archief |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nr. 7009 te Amsterdam Haarlemmermeer. 1946-1950 © Publiek Domein, Catalogusnummer 165314, Het Utrechts Archief |
Sign my
GuestBook