Sign my
GuestBook

NS serie 4300

Introductie - WD Austerity 2-8-0 NS serie 4300

Volgens mijn aantekeningen kocht ik dit model op een beurs in 2009 voor de bescheiden prijs van €50. Niet lang daarna kocht een verbeterset voor het machinistenhuis van Dido Railway Models. Dit setje is op dit moment niet verkrijgbaar (2018).

De set bevat

  • de achterwanden van het machinistenhuis,
  • de schijframen die NS later toevoegde
  • de deuren in de tenderovergang
  • tender voetplaat.

Toen ik foto's van het voorbeeld bestudeerde kwamen er meer verschillen aan het licht dan waarin de kit voorzag. Dat was aanleiding tot een zoektocht naar andere delen om deze lok te vernederlandsen..

  • T = Toevoegen; V = Verwijderen; Vv = Vervangen)
  • T = Verlengde schoorsteen
  • T = Ladder naar de snuifklep op de ketel
  • T = Nederlandse koplampen
  • T = Nederlandse lampijzers zowel voor als achter
  • T = Nederlandse sluitlantaarnijzers
  • V = Derde lampijzer op de omloop
  • Vv = Europese koppeling
  • T = één NL luchtslang, direct rechts van de haak
  • T = Ladders naast de bufferbalk aan de zijkant (3 stappen)
  • V = Lange pijp onder handrail aan de linkerzijde
  • T = Gereedschapskist met ijzer om stokerswerktuigen op te leggen op de rechterzijde van de tender
  • T = luchtpijp die naar de luchtslang leidt
  • Vv = nummer veranderen in 4444 *)

 

*) Niet strikt nodig, maar ik heb een zwak voor viervoudige dienstnummers, dus ik grijp de gelegenheid omdat deze lok echt heeft bestaan, net als de 1111 (stoomlocomotief en elektrische locomotief), 2222 (diesellocomotief en FLIRT treinstel), en de 5555 (stoomlocomotief)

[1] De laatste stoomlocomotief , 29, 78, 88, 120

[2] Onze Nederlandsse stoomlocomotieven in woord en beeld

[3]  Stoom tractie bij de Nederlandse Spoorwegen 1945-1958, 4, 50, 51, 59, 64, 69, 76, 99, 103, 135, 138, 140, 141, 147, 152, 153, 156, 159, 175, 177, 195, 216

Status of the project

4 november 2018

Voltooid

12 mei 2018

De meeste onderdelen zijn aangebracht. Het wachten is nu op het afdrukken van de transfers.

2 april 2018

The project is in the start-up phase. Parts are being collected