Sign my
GuestBook

SHM 26

Bovenbouw - Herziening van de waterbakken

Alle delen met een kromming werden af fabriek al gebogen geleverd. Dat is mooi en attent voor  modelbouwers die de ervaring en/of de gereedschappen missen om deze delen zelf te buigen. Een goed boek over dat onderwerp is "Etched Loco Construction" van Iain Rice (u moet wel het Engels machtig zijn). Daaruit zal blijken dat voor buigen en rollen van plaat zelden duur gereedschap nodig is!
Waarom deze inleiding? Wel, het is een aanloopje voor aantal listige problemen met een van deze voorgebogen delen, nl. de watertanks onder de voetplaat.
Toen ik de kit nakeek voor ik 'm kocht kreeg ik een warm gevoel bij dit onderdeel: een mooi, zacht gelijnd en voorgevormd deel met gedetailleerd etswerk dat de zorg uitstraalde waarmee deze kit was gemaakt. Eenmaal thuis werd ik er van lieverlee steeds ongelukkiger mee om meerdere redenen
Dit is het originele deel van Philotrain, ondersteboven om de zachte kromming van de watertanks en de geëtste randen te laten zien. Zelfs drie hoeken waren al voorgebogen. Het enige dat de bouwer nog hoefde te doen, althans volgens de bedoeling van de leverancier, was de vierde hoek dichtslderen en het geheel onder de voetplaats solderen.

MAAR... deze lok heeft nooit drie treden onder de deur van het machinistenhuis gehad, slechts één. Meer nog, deze treden zaten opvallend op een verkeerde plaats, te ver naar de achterzijde van de lok en vreemd ver weg van de deur.

 

Het zelfde is van toepassing op de twee treden in de voorzijde. Ook hier was maar één nodig op een andere plek. Ik dook in de foto's in boeken en kon nergens twee en drie treden vinden. Er waren anderen tramloks die dat wel hadden maar duidelijk andere dan LTM 21-30

 

Terwijl ik de foto's van de SHM 26 bekeek, zag ik nog twee verschillen

  • de watertanks hebben geen enkele rand die leek op die van de ets
  • De watertanks bogen niet langzaam naar binnen maar waren gewoon recht en bogen met een korte radius in een hoek van 90 graden naar binnen

 

En wat hiet van te denken: de voor en achterplaten verschilden niet allen in passing maar in vorm.

Het goede waren de algemene afmetingen en de geëtste ovaal in het midden. Die wilde ik behouden.

 

Toen het onderdeel paste kon ik mijn ogen niet geloven: het paste niet en ongeacht hoe lang ik keek, het ging niet over! In de opstelling op de foto zijn de voetplaat en de watertanks uitgelijnd aan de rechterzijde van de lok...

..en aan de linkerzijde steken de watertanks bijna een millimeter onder de voetplaat vandaan. Omdat de water tanks gelijk moeten lopen met de bovenbouw op de voetplaat, betekent dat het watertankonderdeel een geode 2 mm te breed is!

Dat was de druppel die modelbouwemmer deed overlopen.

Ik toog aan het werk

Allereerst haalde ik het uit elkaar in de samenstellende delen.

Daarna rolde ik de zijkanten van de tank met een stalen staaf om het vlak te maken. De krul werd ontkruld door hem voorzichtig van de andere zijde te rollen en ook door met de hand te buigen.

(onvertaalbaar woordgrapje)

 

 

De stalen staaf is een dikke spijker waarvan ik de kop afgezaagde. Een goedkoop maar effectief buiggereedschap.

Met een special vijl vijlde de etsrandjes weg.
en dit bleef er over. Ik schuurde met korrel 400 en 1200 to het glad was
Twee om te vergelijken
Ik mat de thoogte van het oorspronkelijke deel om de breedte van de rand te "bereken" die ik om moest buigen

Ik maakte een proefbuigin om te zien of ik de bocht naar de bodem van de waterbakken kon nabootsen

 

En daarn beproefde ik mijn zenuwen op de eerste waterbak. Dat liep verder prima. Daarna deed ik het hele feest opniewu met de andere waternbak
De treden zaten op de verkeerde plaats dus ik boorde vier geten voor twee nieuwe treden
Mijn kruistafel bleek onmisbaar om vier twee gatenparen te boren
Een volledige slag is één millimeter, een grote lijn op de schaal is 0,1 mm en de aftsand tussen twee lijnen is een halve millimeter en die kun je gemakkelijk mentaal in vieren delen oftewel 0,0125 mm!! De slingering van de 0,8mm boor is al meer dan dat.
De gaten werden verbonden met een figuurzaag en daarna in vorm gevijld.
Klaar
Tenslotte maakte ik de bufferbalken 2 mm smaller