Garrattfan's Modelrailroading Pages

SHM 26
Voor je start
Elke project resulteert in geleerde lessen. Die wil ik met u delen om u in overweging te geven. Lees hier ook de evaluatie bij om mijn adviezen beter te begrijpen.
Geëtste lijnen
De etsen zien er indrukwekkend uit met al die geëtste lijnen. Weet echter dat een aantal ervan op de echte lok niet voorkomen. Controleer dat aan de hand van foto's (er zijn er genoeg in mijn fotoverslag van de lok bij de SHM). Verwijder overtollige randen vooraf. Het is monnikenwerk maar wel de moeite waard.
Schuur de overige randen to de helft van hun oorspronkelijk hoogte, in het bijzonder te raamstijlen. Ze zijn sowieso te dik en de vlakke zijde die ontstaat maakt het makkelijk om er later transfers op aan te brengen.
Aandrijving
Tja, de SPUD. Nou van mij mag je. Mijn advies: lanceer hem. Bouw je eigen aandrijving als je daartoe in staat bent. Ik kocht een Universal Power Bogie van Locos n Stuff (Mark Clark) en die doet het wel.
Koppelingen
Ik gebruikte haakkoppelingen. Maar die zaten in de weg met de schroeven die de aandrijving aan de rest van lok verbonden. Voor dat je start, boor eerst twee nieuwe gaten in de voetplaat om ze zoveel mogelijk naar het midden van de lok te verplaatsen, ver van de bufferbalk vandaan, zo ver als de bodemplaat toestaat. Op die manier maak je ruimte om werkende koppelingen te monteren.
Ook als je een standaard NEM-koppeling wil, moet je vroegtijdig ingrijpen.
Ketelbanden
De ketelbanden zijn veel te dik. Zoek een draaibank op en draai ze af tot maximaal 0,1 mm.
Zijkanten van de waterbakken
Knip ze uit de voorgebogen samenstelling. Maak zelf twee nieuwe uit messing plaat om ze gelijk te krijgen aan het voorbeeld. Zaag de luiken uit het midden van de oude zijkanten en soldeer die op de nieuwe. Dit is de snelste manier om goede zijkanten te krijgen.
Sign my
GuestBook